خانه وبلاگ آشنایی با جذب - Absorption



آشنایی با جذب - Absorption

جذب   (Absorption):

جذب مواد: پذیرش یک ماده بر اثر نفود از سطح مرز فازی و توزیع همگن آن را می گویند.

جذب پرتوها: تضعیف شدت پرتوها هنگام عبور از ماده را گویند. فرایند جذب در مورد امواج الکترومغناطیسی و نیز پرتوهای تنیزه ای رخ می دهد که می تواند بر مبنای تبدیل انرژی پرتوها به سایر انواع انرژی و یا انتقال انرژی به الکترون ها (جذب واقعی)، انجام گیرد. در منطقه ی مرئی و حوزه ی طیف موج بلند امواج الکترومغناطیسی، اغلب پرتو فرودی تبدیل به گرما، یعنی انرژی مکانیکی مولکول ها می شود. در بسامدهای بالاتر، مانند پرتوهای ایکس و گاما فرایند جذب در نتیجه ی پدیده های کامپتون و تشکیل جفت انجام می گیرد. برای مثال، جذب تنیزه ای می تواند توسط پرتوهای نوترونی به عمل آید. در فرایند جذب، در لایه ای به ضخامت d، انرژی پرتو فرودی E0 به مقدار E=E0 تضغیف می شود. فاکتور μ را ضریب جذب و e را پایه ی لگاریتم طبیعی می نامند. در مورد جذب محلول ها، افزایش μ، بستگی به غلظت داشته و در سایر موارد به بسامد مربوط است.

جذب سنج (Absorptiometer) :

دستگاهی است که برای سنجش مقدار گاز جذب شده توسط یک مایع به کار می رود یا می توان اینگونه تعریف نمود دستگاهیست که مقدار نور جذب شده توسط مایع را اندازه گیری می کند.

نوار جذبی   (Absorption bond):

دسته ای از امواج نور که توسط مولکول ها جذب می شوند.

ظرف جذب   :(Absorption cell)

ظروفی که در اشکال گوناگون ساخته و با مواد مایع یا جامد پر می شوند. این ظروف به منظور جذب گازها و رطوبت به کار می روند. در این ظروف از مواد خاصی بعنوان ماده  ی جاذب استفاده می شود از جمله می توان به کلسیم کلرید (CaCl2)، پتاسیم هیدروکسید (KOH)، سولفوریک اسید (H2SO4)، فسفر پنتوکسید و منیزیم پرکلرات استفاده نمود.

ضریب جذب یک گاز (Absorption Coefficient of a Gas):

به حجمی از یک گاز که در دمای صفر درجه و فشار یک جو در یک میلی لیتر از مایع حل می شود. ضرایب جذب چند گاز در صفر درجه سانتی گراد به قرار زیر است:

نیتروژن=0.024 ، سولفوردیوکسید=79.8 و آمونیاک=1300

روغن جذب  (Absorption Oil):

این روغن برای جداسازی اجزا سنگین تر یک مخلوط گاز به کار می رود. از این روغن ها در صنعت نفت جهت بازیابی بنزین طبیعی از گاز مرطوب استفاده می کنند.

طیف جذبی   :(Absorption Spectrum)

طیفی که بر اثر عبور پرتو از یک محیط جاذب و طیف سنج به وجود می آید. مولکول ها اغلب جاذب دسته ای از طول موج موج ها هستند که طیف نواری را تولید می کنند. در صورتی که اتم ها جاذب طول موج های منفرد می باشند و تولید طیف خطی می نمایند.

ابتیک اسید (Abietic Acid):

جسمی با فرمول شیمیایی C20H30O2 که یک دی ترپنوئید کربوکسیلیک اسید می باشد. نقطه ی ذوب آن 172-175˚C است. این ماده در الکل و اتر به صورت محلول می باشد ولی در آب بصورت غیرمحلول است. ابتیک اسید سازنده ی اصلی کلوفان می باشدکه از آن محلول 43 درصد تهیه می شود. این جسم موارد کاربردی متعدد دارد که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

صابون سازی، کاغذ سازی، لاک سازی و پلاستیک سازی

دمای مطلق (Absolute Temperature)   :

دمایی است در مقیاس مطلق یا کلوین که آن را با نماد T نشان می دهند. نقطه ی صفر این مقیاس درجه بندی، دمایی می باشد که در آن یک گاز کامل به حدی سرد گردیده که مولکول ها از حرکت بازمانده و طوری روی هم انباشته شده اند که حجم آن ها به طور تقریب صفر شده است. در دمای -273˚C حرکت مولکولی کاملا متوقف می گردد و دمای مزبور صفر مطلق نامیده می شود. تبدیل واحد دمایی بصورت زیر انجام می شود:

0˚K=-273.16˚C=-459.4˚F=-219˚R


جهت خرید و اطلاعات بیشتر با شماره تماس های زیر تماس حاصل نمایید 

021-33992447

021-77335772

09129305772

 

برای آموزش و تخفیفات ویژه به اینستاگرام مراجعه کنید

METROTIK.INST

 

بیش از 16 سال  تجربه بلند مدت همکاری با بازارهای جهانی و تولید کنندگان بزرگ بین المللی در کنار بهره گیری از کادر فنی و بازرگانی متخصص در امر واردات و تهیه تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، نیروگاه ، صنایع غذایی، دارویی و سایر سازمان ها و کارخانجات خصوصی و دولتی  و برخورداری از امکانات لجستیکی  و منطقه ای نظیر دفاتر اروپا و کشورهای همسایه ، متروتیک را به عنوان یکی  از شرکت های معتبر در زمینه تامین تجهیزات اندازه گیری ، ابزار دقیق و تجهیزات صنعتی  وابسته معرفی نموده است. 

برچسب ها




مقالات پیشنهادی


0 نظر



نظر شما چیست؟